Zarządzanie zasobami ludzkimi jest często trudnym zadaniem, z którym nie każdy potrafi sobie odpowiednio poradzić. Błędem jest z pewnością rezygnowanie z pracowników tylko dlatego, że wykazują się niepożądanymi cechami charakteru. Często wystarczy właściwe podejście, szczera rozmowa i podjęcie efektywnych działań w porozumieniu z pracownikiem.
Jak motywować pracowników?
Osoby, które mają trudne do zaakceptowania cechy charakteru lubią mieć poczucie, ze zawsze postępują właściwie. Nawet gdy dokonują czynności całkowicie pozbawionej sensu, potrafią udawać, że wszystko jest w najlepszym porządku. Przełożony powinien na to pozwolić, godząc się na popełniane błędy – być może powstanie z tego innowacja, która przełoży się na zyski dla całej firmy. Pracownicy, którzy cenią innowacyjne rozwiązania powinni współdziałać z osobami o odmiennych predyspozycjach. Tylko wówczas mogą osiągnąć sukces zawodowy, wzajemne zwalczanie się z podobną osobą przyniesie więcej szkód, niż pożytku. Osoby podejmujące nieszablonowe działania powinny otrzymywać jedynie ciekawe i rozwijające polecenia zawodowe. Pobudzają oni swoją kreatywność, co pozwala im na wzrost efektywności w pracy.
Rezygnacja z wywierania presji
Zadaniem przełożonych jest nie tylko wydawania poleceń, ustalanie celów, ale również właściwe motywowanie pracowników. Wywieranie presji ma natomiast odwrotny skutek, a czasami oznacza utratę pracownika. Wielu spośród nich odbiera presję ze strony szefa w sposób negatywny. Często wystarczą najmniejsze przejawy zaufania, by podwładny poczuł swobodę podczas wykonywania obowiązków. O wiele więcej korzyści przynoszą spontaniczne działania, niż te z góry przemyślane, z dokładnością do każdego punktu. Warto również wprowadzić pochwały za kreatywne wykonanie zadania, oczywiście nie chodzi o nadużywanie tego narzędzia, lecz docenianie wkładanych wysiłków. Pracownik powinien czuć się doceniany i potrzebny, odwdzięczy się wówczas lojalnością i zaangażowaniem w wykonywanie powierzanych odgórnie obowiązków.