Speech motywacyjny, czyli jak skutecznie sobie poradzić

Emocjonalne prowadzenie oraz zawartość o charakterze merytorycznym Każdy, kto zamierza wygłosić naprawdę dobre, a więc wpływające na ludzi zarówno w trakcie, jak i już po, przemówienie, musi zdać sobie sprawę z tego, że proces jego przygotowania oraz realizacji to dwie naprawdę ważne sfery.

Pierwszą z nich jest to, w jaki sposób prowadzone jest przemówienie. Odnosi się to do osobowości, sfery emocjonalnej, zdolności opowiadania historii, a także poziomu motywacji.

Druga sfera to natomiast merytoryczna zawartość prezentacji. Chodzi w tym wypadku o jakość samej treści. Efektywne przemówienie to konieczność połączenia ze sobą aż dwóch kwestii. Dopiero bowiem połączenie efektywnego prowadzenia z merytoryczną zawartością może zapewnić sukces. W przeciwnym razie nawet najlepszy specjalista skutecznie zanudzi swoich słuchaczy, a doskonały showman nie przekaże żadnej istotnej treści. To właśnie z tego powodu te dwa elementy mają tak istotne znaczenie dla udanego przekazu.

Co trzeba zrobić, aby speech motywacyjny był skuteczny? Część I

Jakich błędów unikać?

Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, czego nie należy robić. Najczęściej popełnianym błędem jest brak podłączenia słuchacza do przemówienia. W efekcie pojawia się brak identyfikacji. Taki słuchacz dojdzie do wniosku, że mowa nie jest skierowana do niego, że nie jest o nim i że nie ma zastosowania w jego życiu. Doskonałym przykładem jest prezes dużej korporacji, który wygłasza do swoich pracowników przemówienie o charakterze propagandy sukcesu. Tak naprawdę jednak pracownicy dojdą do wniosku, że jest ono oderwane od rzeczywistości. I tak na przykład jeden z nich właśnie przypomina sobie, że ostatnio nadmiar pracy jednego z kolegów o mały włos nie zakończył się dla niego rozwodem z żoną.

W efekcie dochodzi do wniosku, że to, co mówi prezes to jedynie nic nie znaczące frazesy. Słuchający podejdą do takiej mowy bez emocji. Po odsiedzeniu w sali podczas spotkania wrócą do swoich zajęć, a wygłoszona mowa nie będzie miała żadnego wpływu na funkcjonowanie firmy. Speech o charakterze motywacyjnym trzeba skonstruować tak, aby przekonywał on pracowników do stawianych w nim tez. Muszą oni się z nimi także identyfikować. W przeciwnym razie trudno oczekiwań jakiegokolwiek, nawet naprawdę niewielkiego efektu.