Umiejętności osób zatrudnionych są newralgicznym elementem rzutującym na osiągnięcia przedsiębiorstwa. Zainwestowanie w progresję pracowników powiązane jest z kosztami. Wymaga to wynajęcia coacha, przygotowania miejsca i materiałów oraz wysłanie etatowców na szkolenie. Pytanie jakie rodzi się później to jaka jest efektywność danej formy doskonalenia.

Ocena szkolenia

Szkolenie, które ma być miarodajne powinno być podzielone na 4 fazy. Pierwszą jest analiza potrzeb, kolejną kreowanie szkolenia, jego przeprowadzenie, a na koniec ocena jego efektywności. Ostatnia faza jest bardzo ważna i nie można z niej zrezygnować. Są 3 rodzaje ewaluacji: ex ante (pierwotna, przed szkoleniem), bieżąca (podczas szkolenia) oraz ex post (po sfinalizowaniu szkolenia). Zgodnie z opisem terminu ewaluacja to analiza wartości bądź cech danego projektu, po to, by go rozwinąć bądź ulepszyć.

Ocena skuteczności szkolenia

Motywy ewaluacji szkoleń

Jej celem jest określenie czy dane przedsiębiorstwo zyskało sukces z bardziej produktywnej pracy i wzrostu zarobków finansowych. Pomaga także w ocenie tego jak szkolenie zostało przeprowadzone, co daje istotne wnioski w przyszłych przedsięwzięciach. Dobra ewaluacja wskaże skutki czynności szkoleniowych oraz określi poziom zadowolenia pracowników.

Model ewaluacji D. Kirkpatricka

To najbardziej znany model, wykorzystywany w określaniu efektywności szkoleń poprzez wykorzystanie różnorodnych metod do analizy 4 poziomów efektywności: reakcji (zadowolenia), wiedzy (uczenia się), zachowania (zmiany) i organizacji (rezultaty). Częstym wskaźnikiem wykorzystywanym w trakcie szkoleń do oceny relacji między zyskami, a kosztami projektu szkoleniowego jest wskaźnik ROI. Został on opracowany przez Jacka J. Philipsa i stosowany jest do pomiaru skuteczności funkcjonowania firmy oraz oceny skuteczności szkoleń. Każde przedsiębiorstwo dokładnie analizuje swoje rezultaty. Tak samo jest w przypadku organizowanych szkoleń, ponieważ, aby pnąc się w górę muszą na bieżąco kontrolować efektywność podejmowanych przez siebie działań.