Umiejętności osób zatrudnionych są newralgicznym elementem rzutującym na osiągnięcia przedsiębiorstwa. Zainwestowanie w progresję pracowników powiązane jest z kosztami. Wymaga to wynajęcia coacha, przygotowania miejsca i materiałów oraz wysłanie etatowców na szkolenie. Pytanie jakie rodzi się później to jaka jest efektywność danej formy doskonalenia.
Ocena szkolenia
Szkolenie, które ma być miarodajne powinno być podzielone na 4 fazy. Pierwszą jest analiza potrzeb, kolejną kreowanie szkolenia, jego przeprowadzenie, a na koniec ocena jego efektywności. Ostatnia faza jest bardzo ważna i nie można z niej zrezygnować. Są 3 rodzaje ewaluacji: ex ante (pierwotna, przed szkoleniem), bieżąca (podczas szkolenia) oraz ex post (po sfinalizowaniu szkolenia). Zgodnie z opisem terminu ewaluacja to analiza wartości bądź cech danego projektu, po to, by go rozwinąć bądź ulepszyć.
Motywy ewaluacji szkoleń
Jej celem jest określenie czy dane przedsiębiorstwo zyskało sukces z bardziej produktywnej pracy i wzrostu zarobków finansowych. Pomaga także w ocenie tego jak szkolenie zostało przeprowadzone, co daje istotne wnioski w przyszłych przedsięwzięciach. Dobra ewaluacja wskaże skutki czynności szkoleniowych oraz określi poziom zadowolenia pracowników.
Model ewaluacji D. Kirkpatricka
To najbardziej znany model, wykorzystywany w określaniu efektywności szkoleń poprzez wykorzystanie różnorodnych metod do analizy 4 poziomów efektywności: reakcji (zadowolenia), wiedzy (uczenia się), zachowania (zmiany) i organizacji (rezultaty). Częstym wskaźnikiem wykorzystywanym w trakcie szkoleń do oceny relacji między zyskami, a kosztami projektu szkoleniowego jest wskaźnik ROI. Został on opracowany przez Jacka J. Philipsa i stosowany jest do pomiaru skuteczności funkcjonowania firmy oraz oceny skuteczności szkoleń. Każde przedsiębiorstwo dokładnie analizuje swoje rezultaty. Tak samo jest w przypadku organizowanych szkoleń, ponieważ, aby pnąc się w górę muszą na bieżąco kontrolować efektywność podejmowanych przez siebie działań.