Ze względu na szybki rozwój usług i rozwiązań mobilnych, „mobilna firma” jest jednym z tematów na czasie w branży IT.

 

Teraz praktycznie każdy dostawca dba o to, by wprowadzać usługi związane z tym trendem, w pełni wykorzystując potencjał, jaki w nim drzemie. Natomiast rokowania odnoszące się do wszelkiego rodzaju rozstrzygnięć dla mobilnego biznesu są naprawdę doskonałe. Analitycy z Deloitte są zdania, że światowy rynek, który wiąże się z rozwiązaniami mobilnymi, osiągnie wartość stu czterdziestu miliardów dolarów w roku 2020, co będzie stanowić nawet dwanaście procent wszystkich wydatków, jakie wiążą się z branżą IT.

 

„Mobilna firma” to pojęcie, które można przetłumaczyć jako możliwość skorzystania z systemów technologii i narzędzi, dzięki którym udaje się stworzyć bezpieczne miejsce pracy. Takie środowisko będzie służyć do nawiązywania lepszego kontaktu z personelem, dostawcami, partnerami, czy klientami, niezależnie od tego, gdzie w danym momencie będą się znajdować. „Mobilna firma” to również łatwy, zdalny dostęp do zasobów i aplikacji za pomocą urządzeń mobilnych.

 

Firmy coraz częściej zatrudniają pracowników mobilnych z racji tego, że rosną koszty wynajmu nieruchomości, a także pojawia się problem z dojazdem do miejsca zatrudnienia. Amerykańska firma VDC Research rokuje, że do końca tego roku na całym globie blisko 1/3 pracowników będzie pracować zdalnie. Taka sytuacja jest szczególnie korzystna dla sprzedawców zdalnych rozwiązań, którzy mogą dostarczać przeróżne usługi i aplikacje mobilne tym pracownikom. Sprzedawcy ci mogą odnieść sukces, ponieważ przedsiębiorców, którzy prowadzą „mobilną firmę” nie trzeba przekonywać o walorach pracy zdalnej, a także każdy przedstawiciel „mobilnej firmy” chciałby mieć dostęp do firmowych danych na swoim przenośnym urządzeniu.

 

Zdalna praca dla błyskotliwych

 

W klasie branż, jakie w najwyższym stopniu korzystają z rozwiązań mobilnych, można wyróżnić te z dużą liczbą transakcji, czyli branże finansowe i z sektora handlu detalicznego. Tutaj najwięcej oprogramowań i platform wdrożono od strony obsługi i relacji z klientem. W dużym stopniu wdraża się również takie rozwiązania w sektorze publicznym, ochronie zdrowia, czy w mediach. Sprzedawcy technologii mobilnych bez trudu znajdują odbiorców wśród instytucji zatrudniających personel pracujący w terenie, które chcą ulepszyć sieć dostaw, śledzić transport zasobów, itp. Pojawiają się również bardziej korzystne rozwiązania, które ułatwiają prowadzenie „mobilnej firmy”, jak: płatności mobilne, reklama mobilna, mobilne sieci VPN, czy oprogramowania, które umożliwiają zintegrowaną komunikację, bądź analizę biznesową na urządzeniach mobilnych.

 

 

Bardzo duży wkład w rozwój mobilnej instytucji wnoszą nieduże firmy deweloperskie, które ze względu na swoje innowacyjne rozwiązania, napędzają takich gigantów, jak Apple App Store, Google Play Market czy Microsoft Windows Store.

 

 

Urządzenia mobilne – popularność konsumeryzacji

 

Pomimo tego, że termin „mobilna firma” jest znany od wielu lat, to jednak stał się on naprawdę ważny w przekroju kilku ostatnich. W tym bowiem czasie powstało wiele funkcjonalnych urządzeń konsumenckich w przystępnej cenie o szerokich możliwościach, a korzystanie z nich stało się możliwe dla każdego ze względu na coraz szybszy mobilny dostęp do sieci. Pracownicy i klienci mogli więc w ten sposób mieć dostęp do zasobów informatycznych firm, bez względu na to, gdzie się znajdowali.

 

Bezproblemowa dostępność tabletów i laptopów wiąże się z trendem BYOD. Można również zauważyć, że powszechnie zaczęto stosować tablety i laptopy z sektora konsumenckiego w strefie biznesowej. Decydują o tym zarówno użytkownicy, jak i przedsiębiorcy, którzy coraz częściej kierują się przy zakupie urządzeń ich ceną. Reseller musi więc zatem potrafić przekonać klienta o walorach urządzeń klasy biznes, zwracając uwagę na to, że pomimo początkowych kosztów, jakie wiążą się z zakupem takiego sprzętu, to jeszcze nie wszystko.

 

Możliwości i wyzwania, jakie wiążą się z aplikacjami mobilnymi

 

Przede wszystkim, jeśli chodzi o wyzwania, to trzeba zwrócić uwagę na brak dostosowania aplikacji biznesowych do ich używania na urządzeniach mobilnych. Wiele z nich zwyczajnie nie zostało zaprojektowanych z myślą o tych technologiach.

 

Jest to niewątpliwie okazja dla sprzedawców, którzy proponują narzędzia do wirtualizacji oprogramowań, jak na przykład XenMobile od Citrix – za jego pomocą można między innymi dostosować aplikację, bądź inne środowiska do tabletów i smartfonów. Wirtualizacja oprogramowania jest możliwa również za pośrednictwem VMware – odbiorcami tej platformy są głównie ci, którzy pragną kontrolować konsumeryzację IT, a także umożliwić użytkowanie z dotychczasowego oprogramowania w środowisku, w jakim dotychczas panował BYOD.

 

Google, Apple i Microsoft starają się stworzyć jak największy ekosystem oprogramowań mobilnych wokół własnej platformy, co przekłada się również na większą społeczność partnerów, którzy funkcjonują jako ISV.

 

Warto przeczytać