Jeżeli firma ma odnieść sukces, powinna być postrzegana przez klientów w sposób określony, pożądany przez specjalistów marketingowych. Oczywistością jest konieczność przekonania klientów o fachowości i rzetelności, jednak niezbędne jest też kojarzenie firmy z rodzajem sprzedawanych produktów. Ponadto, niezbędnym działaniem jest przekonanie określonej grupy odbiorców, iż dany produkt jest przeznaczony dla kogoś takiego jak oni. Zespół działań mający na celu wypracowanie u odbiorców określonych przekonań nazywa się brandingiem.

Na czym polega branding?

Tworzenie określonych doświadczeń i przekonań u klientów oraz potencjalnych klientów wymaga działania wieloaspektowego i ciągłego. Najważniejsze czynniki to:

  • prezentacja wizualna firmy – logo, jego kolorystyka, czcionka, czy wystrój lokalu, to wszystko ma olbrzymie znaczenie dla tworzenia odpowiednich przekonań u klientów. Kolory, wzory i inne elementy prezentacji wizualnej firmy powinny być dostosowane do profilu jej działalności oraz do głównej grupy odbiorców. Bardzo istotne jest, aby przekaz był spójny.
  • zachowanie pracowników – skuteczny branding nie jest możliwy, jeżeli obsługa lokalu czy sklepu nie będzie miła i przyjazna wobec klientów. Jest to niezbędne, aby budować pozytywne skojarzenia z firmą.
  • charakter reklam – kampania marketingowa powinna być spójna z wizerunkiem firmy oraz skierowana do głównej grupy odbiorców
  • konstrukcja oferty – powinna odpowiadać potrzebom grupy, do której kierowane są reklamy

Branding w kilku etapach

Skuteczne oddziaływanie na odbiorców jest możliwe tylko wtedy, kiedy zachowuje się ciągłość działań. Niezbędne jest przejście przez następujące etapy:

  1. Planowanie – na tym etapie konstruuje się wizerunek firmy, który później będzie promowany wśród klientów. Należy uwzględnić optymalną grupę odbiorców oraz zaplanować, w jaki sposób projekt zostanie wdrożony. Jeżeli budowaniem wizerunku zajmuje się firma wewnętrzna, niezwykle ważna jest w tym momencie jej współpraca z przedsiębiorstwem. Nikt nie zna firmy tak dobrze, jak jej właściciel.
  2. Wdrażanie – jest to dosyć długi etap, który wymaga wykonania szeregu działań oraz stałej modyfikacji planu. Jeżeli okaże się, że niektóre elementy projektu nie sprawdzają się tak, jak zakładano, wprowadzenie zmian jest konieczne.
  3. Kontynuacja – wprowadzony w życie projekt powinien być kontynuowany. Ponadto, należy kontrolować wszelkie zmiany dotyczące remontu lokalu, zmiany strojów pracowniczych, modyfikacji w ofercie i wielu innych kwestii.

Zaufani specjaliści

Czasami przedsiębiorcy podejmują samodzielne próby budowania wizerunku własnej firmy. Niestety, zwykle okazuje się to klapą. Nie ma wątpliwości, że zadanie to należy zlecić fachowcom. Jeżeli chodzi o branding – Brandglow to jedna z firm, które prezentują w tej dziedzinie najwyższy poziom. Pracuje tam zespół fachowców, których cechuje pełen profesjonalizm.

 

Warto przeczytać